joi, 24 mai 2012

Nu mai pot cu Formuzal


Nu am nici o tendinţă naţionalistă. Nu mi se pare nici o mare binecuvantare de faptul că sunt de naţionalitate moldovan şi de faptul că m-am născut în Moldova. Nu mi se pare ceva divin faptul că vorbesc limba română, însă nu se mai poate cu acest Formuzal! Acest başcan peste acea teritorie intitulată UTA Găgăuzia. Vorbesc în calitate de cetăţean banal în această ţară, consumator de media. Nu se mai poate! Nu trec bine câteva zile şi din nou sare başcanu’ ca nebunu din baie cu încă ceva pretenţii sau acuzaţii. Măcar câte un discurs, câte o referire, câte o polemică, o ştire despre etnicii găgăuzi şi tot trebuie să apară. Aproape că a devenit obligatoriu.

In cadrul conferinţei de presă în care protagonist a fost însuşi başcanu, şi-a prezentat intenţia de a institui o organizaţie obştească care ar avea ca scop monitorizarea respectării drepturilor vorbitorilor de limbă rusă. Pe lângă faptul că la bază nu există un motiv real pentru a institui o asemenea organizaţie, dacă e să ne amintim exact acest başcan, un an în urmă a ignorat total autorităţile supreme şi a creat diplome de analfabeţi. Plus că, vorbitorii de limbă rusă ignoră total legile în vigoare a acestui stat şi se comportă ca nişte adevaraţi violatori ai poporului moldovenesc şi a patrimoniului acestuia.

De cel puţin trei ani, de când democraţia s-a mai dezmorţit, eu tot aud de acest domn şi acţiunile acestuia, şi nu îmi explic motivul. Eu înţeleg că problema lui probabil este că s-a născut în Moldova însă nici mie nu-mi convine, crede-mă, nu sunt mai fericit ca tine măi başcanule că m-am născut în această ţară. Ai administraţie, ai documente scrise în ce limbă vrei, ai diplome ‘’personalizate’’, limba rusă este vorbită peste tot şi ia nefiind limbă de stat. Ai de toate! Care este problema?

Sigur că trecând de toate aceste laitmotive cu trăsături etnice şi lingvistice, identificăm cu uşurinţă că toată această spoială nu este decât un răspuns la provocările unioniste, care în ultima perioadă s-au manifestat din ce în ce mai eficient şi pe alocuri agresiv. Insă, problema cu acest Formuzal, mare başcan al  UTA Găgăuzia este una mult mai cuprinzătoare, deoarece în ultimul timp a forţat nota în mai multe domenii care ies din tiparul legislaţiei în vigoare. Acum că are intenţia să-şi creeze şi această organizaţie de ‘’miliţieni protectori’’ ai unei categorii de cetăţeni, mie mi se pare déjà prea deplasat.

Sunt oameni… tot felul de oameni…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu