joi, 27 iunie 2013

Cine a picat bac-ul ?!

Nivelul de promovabilitate de 58 % nu e o surpriză. Procentul mare de nereuşită mi se pare un preţ corect pentru un lucru foarte important: reabilitarea unei instituţii. Mulţi ani la rând bac-ul a fost un examen demonetizat şi nu-l lua numai cine nu voia, prin diversitatea de metode pe care o aveai la dispoziţie, printre care cea de a învăţa nu era de bază. Metoda de a lua bac-ul prin cumpărare era la îndemână şi condiţiile erau create de sistemul educaţional împreună şi mai ales cu dascălii. Azi, asistăm la o tragedie care aduce cu ea de fapt o mare victorie a ministerului educaţiei.

Rezultatul în acest an nu e nici un şoc, deoarece are o explicaţie. Pe lângă faptul că învăţământul este la fel de distrus cum este şi această ţară sau poate mai grav de atât, în acest an nu s-a mai putut copia pe rupte. De fapt, cifra şi aşa nu este una reală, iar aceasta este un motiv întemeiat ca pe viitor ministerul educaţiei să-şi îmbunătăţească metodele de combatere a copiatului şi de această dată ar trebui şi după cum se vede este necesar să pună la punct supraveghetorii care de fapt fac o mare parte din acest joc murdar.

Pretexte sunt multe, iar supravegherea video a absolvenţilor şi stresul provocat de acestea nu-şi găseşte locul în acest context. Mie greu să cred că filmarea tâmpeşte. Şi nu, nu sunt ironic, pentru că stresul la bac a fost şi va exista cu sau fără camere de supraveghere. Lipsa banilor pentru meditaţii e un nou pretext în rândurile corigenţilor. De ce ai avea nevoie de meditaţii după 12 ani de studii? E un bacalaureat nu e teză de master! Pe altă ordine de idei, la fel mi-e greu să cred că cei care au venit în prima sesiune cu speranţa copiatului sau a cumpăratului acestui examen vor reuşi timp de câteva zile să recupereze handicapuri majore, acumulate de obicei în ani.

Cine a picat bac-ul? Este o întrebare cu multe răspunsuri clar definite: de la stat până la părinţi toate pot fi acreditate. Totuşi în fruntea eşecului, cu riscul de a deveni o ţinţă a înjurăturilor, îmi permit să cred că conducerea comunistă în perioada celor 8 ani de activitate prin lipsa lor de acţiune au contribuit la dezvoltarea unui sistem educaţional corupt şi ineficient, care în prezent se confruntă cu probleme majore.

Indignarea comuniştilor faţă de rezultatele de la bacalaureat mi se pare o mare mizerie şi o notă maximă de ipocrizie. La fel ca toţi erau la curent cu ceea ce se întâmplă în învăţamânt şi nu de azi, doar ca acest eveniment este încă un bun prilej de a manipula opinia publică care la noi încă ţine, deoarece percepţia la acest nivel, dacă e să fiu realist, nu e accesibilă maselor.