Toată viaṭa moldovenilor este clar centrată în jurul a două
mese: cea de Crăciun şi cea de Paşte. Ai spune că pe 19 septembrie spre
exemplu, lumea nu mănâncă sau ceva în acest sens şi aşteaptă să vină Crăciunul, şi
când
vine… se rupe masa în două. In ajun de Crăciun, la TV, la radio, în
ziare se discută doar de ‘’bucatele alese’’ invocate în
repetate rânduri
şi
mereu aceleaşi:
porcul mort, salata boeuf şi piftia de fiecare dată în topul accesărilor.
Ṣi nu
e de mirare, deoarece toate ṭaṭele ştiu cât trudesc pentru ele. Pentru o
ceafă
de porc se împing,
se scuipă,
se calcă
în
picioare la proriu şi se înjură fără să se repete, că doar la Crăciun o ‘’să
fim mai buni’’ şi se echilibrează. Aici nemaivorbind de maratonul cumpărăturilor
pentru masa de sărbători, care, dacă e să-mi expun părerea,
sigur goana după mai bun, mai ieftin produce satisfacṭie
orgasmică
multor ‘’doamne’’ pretenṭioase. Asta ar fi şi singura explicaṭie
a comportamentului deviant pe care îl adoptă doar în această
perioadă.
Ce ṭine
de modul în
care presa moldovenească tratează subiectul, inevitabil, ‘’ediṭia
specială’’
a buletinelor de ştiri este consacrată jertfirii porcului şi
mereu vedem o reporteriṭă dementă călărind la propriu porcul proaspăt înjunghiat
al cărui
sânge
încă
vopseşte
tabloul şi
aşa
încrestat
în
carne vie. Altfel, cu un zâmbet ipocrit încearcă să impresioneze telespectatorii
care în
timp ce privesc atenṭi îşi toarnă pe gât deja clişeul
bine format ‘’să fie într-un ceas bun’’ . la un pas de toată
această
demenṭă,
îmbrăcate
în
‘’hainele tradiṭionale’’ care cel mai probabil sunt scoase din muzeu, câteva
doamne ne explică reṭeta pârjoalelor în timp ce freacă carnea tocată în
palme.
Pe mulṭi însă ‘’ghinionul’’ parcă îi urmăreşte de sărbători. Fie ajung la spital din
motiv că
votca a fost prea tare, fie că ceafa de porc era prea grasă.
De exces nici nu poate fi vorba că doar tradiṭia e tradiṭie
şi
trebuie respectată. Aşa ne spun bătrânii şi aici deja nu încap
vorbe. Cu intoxicaṭii alimentare şi beat rangă ajunge cel mai fericit, care
nu ştiu
din ce motiv nu a fost snopit în bătaie de vreun conaṭional.
Că
până
la urmă
e şi
aceasta o tradiṭie.
Asta cu sărbătoarea sfântă,
mai subṭirel.
Până şi
preoṭii
au înṭeles
în
cele din urmă
ce înseamnă
democraṭie
şi
s-au resemnat. Sigur, ei nu pot explica care este legătura între naşterea lui Isus şi
masa copioasă
în
rest e conform credinṭei. Oricum, trăim alte vremuri şi
nu o să
ne proptim acum în neclarităṭile tradiṭiilor care sunt totuşi
destul de bizare.
Sunt oameni… tot felul de oameni…