In presa din Moldova nu prea mai există diferenţe între interesul public şi interesul publicului.
Acea decantare a ştirilor
de care făceau uz
unele posturi şi
platforme de ştiri
cu pretenţii de
surse qality au dat iama-n topuri cu
iz erotic sau porno iar cei mai inventivi combină
pornografia cu tragedia producând
un potpuriu mediatic de succes. Astfel, în
criză de morţi şi violuri dar mai ales în criză de interviuri cu retardaţi, jurnaliştii ajung să amuşine chiloţii diferitor vedete
consacrate, scoase din anonimat de revistele colorate, care servesc drept sursă
de informare coafezelor şi
nu numai. Odată cu
sezonul estival jurnaliştii
ţin cu tot dinadinsul
să ne pună la curent cu topuri
inepte, filmuleţe atestate
de internauţi cretini
ca fiind de interes public, poziţii
sexuale în funcţie de zodie şi alte inepţii gen.
Presa, nu în
totalitate însă în semi-integralitatea ei desigur se adresează semidocţilor, celor dornici să vadă morţii cu vată-n nas şi multe violuri, de dorit
în direct şi la o ora de vârf. Sigur, dacă întrebi telespectatorul la ce se uită mai des, Dicovery şi
National Geographic sunt nominalizate
instantaneu, iar dacă
continui discuţia cu
încredere îţi va povesti cu lux de
amănunte cine a mai
pozat sexi, ce vedetă
s-a mai făcut de râsul lumii, ce înjurături se mai aud prin
Parlament însă de semnificaţia şi ce presupune o moţiune de cenzură s-ar putea să nu fi auzit vreodată.
Televiziunea NU educă
aşa cum susţine o bloggeriţă înfumurată
pe o reţea de
socializare. Ba mai mult, buletinele de ştiri
de la unele posturi TV dăunează grav, deoarece ştirile şi-au câstigat numele de bârfă, ori bârfa
nu e jurnalism. Că
telespectatorul e mahalagiu şi
este, pe tine jurnalist nu te întreptăţeşte nimic spre a livra bârfe şi mai ales să le încadrezi ca fiind de
interes public. Dacă
totuşi se ajunge la
asta cum se practică
la noi, atunci nu te mai numeşti
ştirist şi tu post de televiziune
nu prezinţi buletin
de ştiri. Faptele
care ţin de
interesul public sunt faptele care au relevanţă
pentru viaţa oamenilor.
Temele că o penibilă şi-a vândut
virginitatea pe net, era sau nu era beată
rangă Rihanna la
concert ţine de
mahala nu de ştiri în adevăratul sens al cuvântului. Dacă aptitudinile unui
jurnalist se limitează
la ’’şoc,
vezi aici’’ atunci bine.